Creatine – Dosering, Bijwerkingen, Meningen, Effecten, Meningen, Effecten

Kip, rijst en creatine zorgen ervoor dat je eruit ziet alsof je weet wie. Ik neem aan dat dit gezegde u welbekend is. Ba! Je vraagt je af of je het in de praktijk moet brengen! Is het goed? Vandaag zal ik proberen die vraag te beantwoorden. Ik zal u vertellen over de actie en de eigenschappen van creatine. Ik zal proberen de doeltreffendheid ervan te bewijzen. Ik zal ook ingaan op het onderwerp voeding – voeding bepaalt voor een groot deel welke effecten u zult bereiken.

Wat is Creatine?

Creatine is een organische chemische verbinding bestaande uit drie aminozuren: arginine, glycine en methionine. In het menselijk lichaam wordt het voornamelijk opgeslagen in pezen en spieren – kleine hoeveelheden kunnen ook worden gevonden in de nieren, testikels, hersenen en lever. Het neemt deel aan vele processen die daarin plaatsvinden. Als gevolg daarvan is de aanvulling niet ongegrond. Het zal niet alleen goed werken voor sporters, maar ook voor mensen die er niet elke dag mee te maken hebben.

Onroerend goed creatine

Hoewel creatine vooral wordt gezien als een voedingssupplement voor “verpakkers”, heeft het in feite een complexere toepassing. In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, zet het de hersenen niet om in spieren. Kortom, het zal voor iedereen werken. Creatine:

  • verbetert de hersenfunctie – verbetert het geheugen en de concentratie
  • verhoogt de weerstand tegen stress
  • behoudt een jeugdige uitstraling
  • versnelt de regeneratie van het lichaam
  • zorgt voor het skeletsysteem
  • versterkt de huid, het haar en de nagels
  • verhoogt de immuniteit van het organisme
  • versnelt de genezing van wonden

Het is ook geschikt voor vegetariërs – creatine komt alleen voor in producten van dierlijke oorsprong. De aanvulling zal het mogelijk maken om eventuele tekortkomingen aan te vullen.

Creatine als voedingssupplement?

De jaren ’90 waren de tijd van de ware glorie van creatine – het was toen dat de anabole eigenschappen ervan werden opgemerkt, die al snel interessant werden voor sporters. Ze begroetten het als een natuurlijke manier om de sportprestaties en spiermassa te verhogen. De producenten van voedingssupplementen hebben het onderwerp ingehaald. Tegenwoordig is creatine een van de meest gekochte producten. Poeders, tabletten of dranken die deze bevatten zullen bijna overal verkrijgbaar zijn – zelfs in supermarkten. Wie zit er achter het succes van creatine? Reclame of eigenschappen?

Hoe werkt creatine?

β-methyloguanidinoazijnzuur heeft een anabole en antikatabole werking, die het proces van lichaamsbouw aanzienlijk versnelt. Niet alleen ons uiterlijk, maar ook ons lichaam heeft er baat bij – de efficiëntie en het regenererende vermogen ervan nemen toe. Creatine:

  • slaat glycogeen op, wat het spiervolume verhoogt
  • verhoogt het niveau van de magere spiermassa
  • voegt energie toe, wat tot uiting komt in intensievere trainingen
  • normaliseert de pH-waarde van het lichaam
  • verhoogt de capaciteit voor inspanningen
  • verhoogt de spierkracht en kracht

Het is vermeldenswaard dat creatine geen magisch middel is. Om van de effecten ervan te kunnen genieten, mogen we de regels van gezond eten en regelmatige trainingen niet uit het oog verliezen. Als het uw doel is om de spiermassa te vergroten, zorg dan voor een positieve caloriebalans en een goede verdeling van de macro-elementen. Even belangrijk is de hydratatie – zelfs een klein H20 -tekort kan leiden tot een vermindering van de vorm, en dus minder effectieve training. Je moet weten dat creatine wordt gemetaboliseerd in de nieren, wat hun werk overbelast, dus is het nog belangrijker om te zorgen voor een voldoende toevoer van vloeistoffen. Hoe zit het met de training? Wedden op oefeningen van verschillende intensiteit:

  • gedwongen herhalingen
  • onderbreking tussen de series
  • negatieve herhalingen

Creatine effecten

  • Talrijke wetenschappelijke studies tonen aan dat regelmatige creatinesupplementen bijdragen tot een toename van de fosfocreatine (een spierverbinding die ATP synthetiseert), wat resulteert in meer energie. Onze trainingsmogelijkheden nemen toe – we zijn in staat om langer en intensiever te trainen – om grotere gewichten te tillen, grotere afstanden te overbruggen. Vandaar de term natuurlijk gejuich.
  • Creatine heeft osmotische eigenschappen – het vult de celmembranen met water, waardoor de spieren er indrukwekkender uitzien. Helaas is dit een tijdelijk effect, dat door de meeste trainers wordt betreurd. Wat betreft permanente resultaten – regelmatige supplementatie met creatine kan leiden tot een toename van het magere lichaamsgewichthebben we het over een toename van 1,8 kg tijdens een 12 weken durende trainingscyclus.

Voor wie zal het werken?

Door zijn veelzijdigheid zal creatine zich zowel bij kracht- als duursporters bewijzen.

Wat kopen?

β-methyloguanidinoazijnzuur als voedingssupplement is verkrijgbaar in verschillende vormen: citraat, malaat, monohydraat, nitraat, hydrochloride, gluconaat – zoals u kunt zien, is de keuze enorm. Waar kan ik op wedden? Investeren in wat? Creatinemonohydraat is het meest populaire en effectieve creatinemonohydraat, dat volgens specialisten bijdraagt aan de toename van magere spiermassa. Hoewel het goedkoop en effectief is, heeft het een fundamenteel nadeel: het helpt om water in het lichaam vast te houden. Daarom gebruiken veel mensen het door elkaar heen met malaat – een combinatie van creatine en appelzuur. Dit is een iets duurdere zaak… De resultaten verschijnen niet onmiddellijk, hoewel het de moeite waard is om op ze te wachten – regelmatige suppletie stelt u in staat om een spiermassa van hoge kwaliteit op te bouwen – vrij van vet met een compacte structuur.

Creatine dosering

De meest effectieve is de “charging”-methode, die door de Amerikanen is geïnitieerd. Daarin kreeg het de naam “laadmethode”. Het hangt af van het nemen van 3-4 doses creatine per dag met regelmatige tussenpozen. De dagelijkse dosis mag niet hoger zijn dan 30 g – na het verstrijken van de weken.We reduceren het tot 5g. Wanneer neem je creatine?

  • Trainingsdagen – voor en na een bezoek aan de sportschool
    Trainingsvrije dagen – vasten, voor het ontbijt – bij voorkeur met sap en in de tweede helft van de dag – voor de lunch.

Hoe het niet te gebruiken?

Producten in aanwezigheid waarvan wij creatine aanvullen, bepalen de opname ervan. Vet werkt als een doek op een stier – het vermindert niet alleen de assimileerbaarheid, maar het veroorzaakt ook bijwerkingen: misselijkheid, duizeligheid, ernstige buikpijn.

Creatine prijs, waar te koop?

De prijzen zijn heel verschillend – u betaalt 5 euro voor de goedkoopste maatregel en 42 euro voor de duurste maatregel.

Creatine bijwerkingen

Zoals ik al eerder zei, helpt creatine om water in het lichaam vast te houden. Het kan ons uiterlijk en lichaamsgewicht aanzienlijk beïnvloeden. Gebruikt in tegenstelling tot de aanbevelingen van de fabrikant, draagt het bij aan de maag-darm revolutie: winderigheid, constipatie, misselijkheid. Er kunnen ook stemmingswisselingen, verslechtering van de stemming en huidconditie zijn – acne.

Wat moet je nog meer weten?

Voedingssupplementen zijn niet de enige manier om het creatinegehalte in het lichaam te verhogen. β-methyloguanidinoacetic zuur kan ook natuurlijk worden geleverd. De beste bronnen van β-methyloguanidinoazijnzuur zijn dierlijke producten, inclusief haring die door de meeste mensen wordt gehaat. Gelukkig hebben we een keuze uit andere vissoorten: kabeljauw, tonijn, zalm en vlees: varkensvlees, rundvlees.

Is het het de moeite waard?

Net zoals je een huis niet alleen kunt bouwen, kun je je silhouetten niet vormgeven zonder extra ondersteuning. Je hebt alle hulp nodig die je kunt krijgen. Regelmatige creatinesuppletie kan het proces aanzienlijk versnellen. Het is de moeite waard om te overwegen het te kopen. Echter, niet toeschrijven aan zijn magische kracht – de maatregel zal niet je Arnold Schwarzenegger. Het zal niet alleen werken – net als u, het heeft extra ondersteuning nodig – dieet en regelmatige training.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *